Kalbos lavinimas
prasidėjo nuo pirmojo vaiko gyvenimo mėnesio: dainavau jai, niūniavau,
mylavau, kalbame apie viską, kas supa...
Augo žaidimai – augo ir
vaikelio žodžiai: iš pradžių vaikas verksmo intonacijomis parodė, ko
nori, paskui leido pavienius garsus aaaa, oooo, garsų junginius gugugu, bababa, vėliau pradėjo tarti garsažodžius au au, miau miau, reikšminius žodžius mama, tėtė, dvižodžius sakinius, paskui sakiniai ilgėjo...
Kalbos lavinimo lobynai –
neišsemiami, bet aš aprašysiu tuos, kurie mano mažylei buvo
veiksmingiausi, įdomiausi ir davė akivaizdžios naudos.
Namų apyvokos daiktai
Jau nuo pat ankstyvos
kūdikystės išnaudojome visą namie turimą amuniciją: puodus, šaukštus,
plastikinius puodelius, lėkštes, siūlų kamuolius, audinių skiautes,
kamštelius, sagas, kartono dėžes...
Nuolat pasakoju, koks
daikto pavadinimas, kam jis reikalingas, kokia spalva, forma, kvapas,
verdam sagų sriubas, šaukštelių košes, statom dėžių pilis – aukštas ir
žemas, iš siūlų klijuojam tėčiui spalvotus ūsus... Viską veikiam kartu:
plaunam indus, laistom gėles, tvarkom kapus, einam į bažnyčią...
Rezultatas: mano dukra praleido „kas čia?“ raidos etapą, nes jau žinojo savo aplinkos daiktus.
Paveikslėliai
Juos iš senų žurnalų
gaminau pati ir nuolat kolekciją papildau. Kūdikystėje dukrą tik
supažindinau su žvėrių, paukščių, gėlių, transporto priemonių
pavadinimais. Kitoje paveikslėlio pusėje parašiau po eilėraštį ar
dainelę, tad dabar dukra pati renkasi, apie ką jai skaityti. Taip pat
paveikslėlius bandom rūšiuoti pagal tam tikras kategorijas: paukščiai,
žaislai...
Rezultatas: Puikiai gamtoje atpažįsta ir įvardija gyvūnus, paukščius, išskiria transporto priemones.
Pirštukų žaidimai
Daug jų galima rasti
internete ir spaudoje. Kol dukra dar nekalbėjo, stengiausi rodyti
gestus: gerti, valgyti, skauda, didelis, mažas ir pan. Žaidėme pirštelių
žaidimus – nuo įprastų katučių ir viru viru košių iki sudėtingesnių
savo sugalvotų variantų.
(foto - šokio gestas, mažylei 9 mėn.)
Rezultatas:
Mažylė labai anksti gestais parodydavo, ko nori. Nesudėtingų pirštukų
žaidimų dabar sugalvoja ir pati, pvz., vienos rankos delniuke „slepia“
pirštukus sakydama: vienia, diu, tšy – nebė.
Dainelės
Dainos mūsų bute skamba
labai dažnai. Mokomės spalvų – dainuojam spalvotas dainas
(„Raudonkepuraitės dainelė“, „Geltonų plytų kelias“...), skaičiuojam
laiptus – dainuojam, rengiamės – dainuojam, tvarkomės – dainuojam,
laukiam eilėje – dainuojam... Nesudėtingų dainelių sugalvoju kiekvienam
gyvenimo atvejui (apie tai rašiau ankstesniuose savo straipsniuose),
svarbu – kad būtų rimuotai ir į temą.
Rezultatas:
Mažoji dainininkė jau įsiminė kai kurių dainų pirmuosius žodžius,
pagriebusi kokį nors muzikinį instrumentą, pvz., šaukštelį, dainuoja valio, valio arba aaa pupa, supa tete, supa mama... Ką nors veikdama, pati niūniuoja melodijas.
Namų teatriukai
Dukra dar nesėdėjo, kai
jai pradėjau rodyti nesudėtingus žaisliukų scenarijus – įsodindavau ją į
automobilinę kėdutę, pakabindavau kelis spalvotus žaisliukus ir
sukurdavau neilgus namudinius spektakliukus su pasisveikinimais,
atsisveikinimais:
- Labas, žirafa, draugaukim?
- Labas, drambliuk, draugaukim.
- Bet mudviems nesmagu, kvieskim daugiau draugų.
- Kviečiam begemotą.
- Labas, begemote, draugaukim?
- O taip, žirafa, drambliuk, draugaukim!
Scenarijai auga kartu su
vaiku, o man kaip ir dukrai smagu, nes turiu kur išnaudoti plepėjimo
dovaną. Be to, mini spektakliukais savo mažylei parodau, kaip elgtis
vienoje ar kitoje situacijoje.
Rezultatas: Kalba lavinama pagal situaciją. Mažylė minkštus žaisliukus taip pat „įdarbina“.
Knygos
Apie jas rengiu atskirą įrašą, bet neabejoju, kad žinote, jog jam kasdien skaitant turtėja vaiko kalba, lavėja vaizduotė.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą